Home

Na een BHV-training scheuren de begrippen compartimentering en ontsteking over mijn neurale snelwegen. Ik begrijp dat er in bouwvoorschriften eisen zijn betreffende compartimentering, een brand verspreid zich simpelweg minder snel. Compartimentering in de structuur van gebouwen is dan ook een oplossing van één specifiek probleem, namelijk de inperking van een brand en het stoppen van een verdere verspreiding. Maar compartimentering is niet de oplossing voor het fundamentelere probleem, namelijk het bestrijden van de brandhaard. Je kan ervoor kiezen om het compartiment af te laten branden, in plaats van het proberen af te blussen, en daarmee eventuele rookschade aan de rest van de structuur te beperken. Maar op basis waarvan en wie maakt die keuze?

Een ander fenomeen waar ik wel van op de hoogte, maar niet degelijk bewust van was, is de ontsteking van vloeistoffen via gasdampen. Het in brand staan is minder fundamenteel gescheiden van het niet in brand staan dan mijn op dialectiek geënte brein mij wil laten denken. Wasbezine vliegt niet plotseling in brand, maar in een staat van agitatie, ontwikkelt het een aura van ontvlambaarheid om zich heen. Dit aura functioneert als intermediair in het overbrengen van warmte.

Ik heb het misschien expliciet over brand, maar deze korte reflectie op de BHV-training gaat eigenlijk, in ieder geval voor mij persoonlijk, over de maatschappij. De maatschappij is in zekere zin net als gebouwen ook gecompartimenteerd. Maar sociale onrust is anders van aard dan brand. Vuur is onvoorspelbaar, maar niet zo onvoorspelbaar als sociale onrust. De mogelijkheden en beperkingen om vuur te blussen zijn bekend, maar sociale onrust gedraagt zich irrationeler. De keuze om sociale onrust te compartimenteren kan de branddriehoek op onvoorspelbare wijze veranderen in een brandvijfhoek met een explosief resultaat. En de Nederlandse reactie op de onrust is Ferugson zie ik als een aura van een lokaal Amerikaans brandhaard. Een aura dat lokale (Nederlandse) brandstof in brand kan zetten of tot explosie kan leiden.

 

Leave a Reply

